Despre SPAM

Ati primit vreodata mailuri cu un titlu de genul “Vindem baza de date cu 450.000 de e-mailuri”? Dorim in cele ce urmeaza sa va aratam de ce a da curs unei asemenea oferte reprezinta o idee foarte proasta.

Teoretic asemenea oferte va propun sa trimiteti prin mail oferta firmei dvs (sau ce incercati sa promovati) catre sute de mii (sau milioane in anumite cazuri) de adrese de e-mail. Doar ca exista 3 probleme cu acest plan:

1. Este ilegal atat in Romania cat si in afara tarii!
2. Incalca atat contractul de utilizare incheiat cu orice hoster serios dar si eticheta internet.
3. Scopul e-mailului este comunicarea cu persoane cu care sunteti deja in contact, nu promovarea catre persoane care nici nu au auzit de dvs.

“Toata lumea practica spamul!”

In majoritatea cazurilor cand un client practica aceasta forma de “promovare” se justifica spunand ca “toate lumea face spam asa ca fac si eu”. Adevarul este ca doar sub 1% dintre clienti practica asa ceva. Nu este vorba nici pe departe de “toata lumea” sau “multa lume”.

Ce poate fi considerat ca spam?

Orice mail trimis catre adrese care nu au fost inscrise in baza Dvs de date chiar de catre destinatar sau pentru care nu ati primit acordul explicit al destinatarului reprezinta spam. Acele texte de la baza mailurilor care spun spre exemplu ca adresa de mail a fost gasita in surse publice sau ca primirea mailului nu implica financiar destinatarul (sau alte scuze similare) sunt doar praf in ochi. In cazul in care destinatarul si-a publicat adresa de mail intr-un ghid de afaceri, a facut-o intr-un scop precis si poate fi contactat doar in sensul respectiv. In plus orice spam implica financiar destinatarul pentru ca analizarea unui mail consuma timp iar timpul inseamna bani.

Pe langa adresele de mail inscrise cu acord explicit, nu se considera a fi spam mesajele trimise catre partenerii de afaceri actuali si catre cunostintele personale.

De ce este spamul ilegal?

In primul rand pentru ca scopul e-mailului este de comunicare, nu de promovare. Exista cateva sute de mii de site-uri romanesti si cateva sute de milioane de site-uri in intreaga lume. Chiar si un mic procentaj dintre acestia daca ar practica spam-ul pentru promovare, ati primi in casuta dvs de posta electronica zilnic zeci sau sute de mii de mailuri. La acest moment, evident, casuta dvs de email va deveni inutilizabila. Masurile anti spam (la fel ca si legile anti spam) au rolul de a proteja comunicarea prin email, nu pentru a o limita.

Pentru alte detalii despre legislatie vedeti si acest articol.

Ce probleme pot avea daca fac spam?

1. Cea mai mica problema care ar rezulta din asa ceva ar fi suspendare contului (ceea ce se si intampla).
2. O problema ceva mai mare ar putea fi impresia negativa pe care o veti genera in zona dvs de interes pentru ca lumea chiar nu agreaza spamul. Aceasta problema se va mentine mult dupa ce site-ul va fi reactivat (prin mutarea pe un alt serviciu de gazduire).
3. O problema si mai mare ar putea fi amenzile practicate de autoritatea de resort (de regula intre 1000 si 10.000 RON).
4. O alta problema semnificativa ar fi listarea dvs in bazele de date antispam dar aceasta problema se poate rezolva in cele din urma daca se renunta la spam.

5. Cea mai mare problema este ca pe un server sunt gazduite in mod uzual sute de site-uri si toti utilizatorii acestor site-uri trimit mailuri de pe acelasi server de mail. In momentul in care un client trimite SPAM bazele de date antispam nu inregistreaza doar expeditorul ci si serverul de mail de pe care s-au trimis spamurile respective. Ca urmare a acestui fapt o parte dintre serverele de mail destinatie vor refuza toate mailurile venite de pe acel server. Cu alte cuvinte toti clientii gazduiti pe un asemenea server vor fi afectati de actiunile unui singur spammer. Este important de retinut ca in anumite cazuri se poate ajunge la actionarea in justitie a spammerului pentru daunele colaterale provocate altor clienti.

Concluzie

Ii rugam insistent pe toti cei care au nevoie de promovare sa nu trimita niciodata mailuri nesolicitate nimanui! Pentru promovare se pot folosi reclame in Google AdWords (daca este bine configurata este una dintre cele mai bune forme de promovare existente la acest moment) sau SEO (optimizare pentru motoare de cautare – de asemenea o posibilitate extrem de buna dar si destul de complicata), social networkingul (Facebook, Twitter – new age marketing).

Both comments and trackbacks are currently closed.